Hvordan føles det egentlig at køre en Formel 1-bil, og hvor svært er det? Kan man endda lære det på en enkelt dag?

For bil- og racerløbsentusiaster lyder det nok som en drøm at få lov til at køre en Formel 1-bil. Men hvad kræver det egentlig at køre sådan en bil? Renault Sport F1 har faktisk en bootcamp i Frankrig, hvor man på en enkelt dag kan få en fornemmelse af, hvor svært det er at køre Formel 1. Hvis du aldrig har kørt i en Formel 1-bil, kan det være en god idé at sænke ambitionerne lidt og måske ikke gå efter de hurtigste biler, som de der bliver kørt af de professionelle som Kevin Magnussen, der fik ny Formel 1-racer i marts i år.

Man skal nok begynde et andet sted. Formel 2-biler har lidt færre hestekræfter end deres superhurtige storebror, selvom de kan være sværere at styre i de langsomme sving, fordi de ikke har antispinregulering. Men det, som gør Formel 2-biler lidt nemmere at håndtere er, at de ikke har så meget ekstra udstyr som brændstofs-mode og ERS samt, at de kun har seks gear i modsætning til Formel 1-bilernes otte gear, som du skal lære at kende- i hvert fald hvis du ikke bruger automatgear.

Hvis du både skal køre hurtigt og skifte mellem bilernes forskellige funktioner, kræver det en masse viden og øvelse, som du aldrig vil kunne tilegne dig på en enkelt dag. Udover den fysiske træning laver man på Renault Sport F1s træningsfaciliteter Winfield Racing School på Paul Ricard-banen også nogle mentale øvelser, som skal hjælpe de uerfarne racerkørere med at løsne op. Det går for eksempel ud på at lukke øjnene og visualisere banen, mens man sidder (som passager) i en bil. Man tænker sig simpelthen rundt om banen og herefter sammenligne tiden med den tid, det reelt tager bilen at komme rundt.

Hvordan føles det at sidde i en Formel 1-bil?

Når man har gennemgået de første mentale og praktiske øvelser, er det tid til at afprøve ”the real deal”: En vaskeægte Formel 1-bil. At sidde i en Formel 1-racerbil føles faktisk unaturligt, fordi siddestillingen er så lav, at man næsten ligger ned. Faktisk er det næsten umuligt at se over toppen af instrumentbrættet! I nogle tilfælde kan det være nødvendigt med ekstra polstring, så man sidder behageligt og kan nå pedalerne. Sikkerhedsselen i bilen sidder så stramt, at man knapt nok kan bevæge sig og fødderne er næsten placeret i hoftehøjde. Inden man sætter i gang skal det testes, at man kan komme hurtigt ud af cockpittet, hvis der sker en ulykke, eller så redderne kan få dig ud af bilen, hvis du ikke selv kan bevæge dig.

Bremsen i en Formel 1-bil er strammere end i en almindelig bil, så man skal virkelig hamre foden i bund for at den fungerer. Til gengæld virker den virkeligt effektivt, når du har brug for den. Rattet sidder ikke meget mere end seks centimeter væk, og man skal tjekke, at man uden problemer kan dreje det 90 grader til højre og venstre samt at motorafbryderknappen virker. Bag på rattet sidder koblingen, som faktisk består af to pedaler for at give bilerne en mere nøjagtig start. Koblingen skal slippes meget forsigtigt, og når man sætter i gang på Formel 1-banen har man en instruktør i øret, som kan guide undervejs, mens man kører 250 kilometer i timen. Han kan blandt andet komme med forslag til, hvilke gear man skal bruge i de forskellige sving undervejs.

Kør et par omgange og forestil dig, at du er en af Formel 1-stjernerne

Når du først har styr på alt det tekniske – eller så meget styr på det, som man kan få på en enkelt dag – er der kun tilbage at sætte i gang. Mens du kører af sted med lynets hast, kan du forestille dig, at du kører mod nogle af verdens bedste Formel 1-stjerner som Lewis Hamilton. Hamilton kører for det succesfulde Mercedes AMG Petronas Motorsport, og han er både seksdobbelt og regerende verdensmester i Formel 1. Måske derfor er han også favorit til at vinde det kommende VM i 2020 med formel 1 odds 1.60 foran holdkammeraten, den finske kører Valtteri Bottas.

Hvad der gør en sportsmand til en af de bedste i historien inden for sin sportsgren er udover resultaterne ofte en smagssag. For sport handler om meget mere end blot resultater. Det handler også om teknisk snilde, stil og de konkurrenter, man er oppe imod, og det kan i nogle tilfælde være en subjektiv vurdering, hvad man bedst kan lide. Målt på antallet af VM-titler blev Lewis Hamilton den 3. november 2019 den næstmest suveræne kører i historien, da han overhalede den hidtidige rekordindehaver, argentinske Juan Manuel Fangio, som vandt VM fem gange i 1950erne.

Men hvad er det, som gør Hamilton så suveræn? Ifølge eksperterne er det hans evne til at køre sikkert og stabilt uden at køre for forsigtigt eller overspille sin hånd. Han har en fantastisk fornemmelse for bilen og er dygtig til at træffe de rigtige beslutninger, selv når han kører derudaf med 300 km/t. Nogle kritikere hævder dog, at det er Hamiltons bilmærke Mercedes mere end det er hans talent som kører, der gør, at han vinder suverænt. De påstår, at han altid vil være overlegen, fordi hans bil er overlegen. Men det skal dog tilføjes, at Lewis Hamilton er en ekstremt dedikeret sportsmand, som træner hårdt, holder sig i form, spiser rigtigt, får sin søvn og alle de andre faktorer, som gør ham til en sportsmand på eliteplan.

Så kan man lære at køre Formel 1 på en enkelt dag? Man kan måske lære teknikken, og nogle kan måske også køre et par fejlfri runder. Men med 21 Formel 1-løb om året i en akavet siddestilling og med høje krav til koncentration, form og teknik er det ikke noget, man bliver rigtig dygtig til på en enkelt dag. Det er helt sikkert en oplevelse værd.