bmw-918408_960_720

De borgerlige partier har afsluttet forhandlingerne og finansloven er netop landet. Den byder blandt andet på en mindre nedsættelse af registreringsafgiften, hvis procentsatser dog er uændret.

Venstre, Dansk Folkeparti, De Konservative og Liberal Alliance har afsluttet finanslovsforhandlingerne for 2017.

De fire partier er blandt andet blevet enige om at sætte bilafgifterne ned – Et ønske som Liberal Alliance havde meget højt på deres liste.

Bilafgifterne bliver sat ned med 250 millioner kroner, men procentsatsen bliver uændret.

I dag er satsen 150 procent i registreringsafgift på biler. Dog betaler man kun 105 procent af bilens værdi op til 82.800 kroner. Herefter betales der så 150 procent i afgift for resten af bilens pris.

Knækket bliver hævet

I stedet for at sænke selve satsen på 150 procent, er de blå partier nået til enighed om at hæve knækket fra de nuværende 82.800 kroner.

Liberal Alliance får altså ikke indfriet deres ønske om en lavere procentsats, og det skyldes blandt andet, at Dansk Folkeparti har sat foden i jorden.

Dansk Folkeparti ønsker nemlig ikke at give en stor afgiftslettelse til store, dyre biler og har derfor presset på med at hæve knækket i stedet for at sænke procentsatsen.

Det har altså lykkedes DF at få deres vilje, og den høje procentsats bliver dermed ikke ændret. Dog bliver knækket hævet fra 82.800 kroner til 106.600 kroner.

Det betyder altså at danskerne først skal betale 150 procent i afgift efter 106.600 kroner, hvilket naturligvis blot får en betydning for biler over denne pris.

Derudover har man ligeledes valgt at hæve knækket for motorcykler. Her går man således fra, at skulle betale fuld afgift efter 26.700 kroner, til at tallet nu hedder 33.600 kroner.

De nye regler for registreringsafgiften træder allerede i kraft den 22. November.

Kan mærkes på dyrere biler

Selvom Dansk Folkepartis ønske er at undgå afgiftslettelser til de dyrere biler, så kan man altså diskutere, hvorvidt den nye registreringsafgift overhovedet kan mærkes hos mikro- og miniklassen.

De mindre biler er typisk langt billigere end bilerne i det mellemstore og store segment. Mikro- og minibilerne får altså ikke nogen glæde af den nye afgiftslettelse, hvis de ikke koster mere end et godt stykke over 100.000 kroner.

For eksempel vil oktober måneds absolut mest populære bil ikke få noget ud af den nye registreringsafgift. Her snakker vi selvfølgelig om den kanonpopulære Volkswagen Up!, som slog alle konkurrenterne i oktober måned med et salg på 876 styk.

Up!’en er en mikrobil og koster fra 90.000 kroner og opefter. Hos Volkswagens populære model vil du altså ikke kunne mærke afgiftslettelsen.

Det gælder også den meget populære Peugeot 208. Med en pris på 139.990 skal du nemlig næsten betale det fulde fradrag, hvilket bevirker at bilen ender med at have samme pris som før afgiftslettelsen.

Du skal altså have fat i en bil til over 150.000 kroner for at kunne mærke den nye registreringsafgift, og faktisk må du op over 200.000 kroner, for at afgiftslettelsen virkelig kan ses på prisen.

Udover afgiftslettelser blev det desuden besluttet i forhandlingerne, at grundskylden bliver fastfrosset i 2017, hvilket var et af De Konservatives helt store ønsker.

Derudover har Dansk Folkeparti fået besparelserne på boligydelsen til pensionister rullet tilbage. Dette koster 480 millioner kroner, mens fastfrysningen koster 650 millioner kroner.